Кількість кредитів ECTS – 4, курс – 1, семестр – 2, лекції – 30 год,

практичні – 30 год, самостійна робота – 60 год, форма контролю – 1 семестр, екзамен

Предметом вивчення навчальної дисципліни є теоретичні та практичні аспекти організації наукових досліджень студентів.

Метою викладання навчальної дисципліни «Основи наукових досліджень» є: дати майбутнім фахівцям систематизоване уявлення про теоретичне і практичне підґрунтя для ефективного проведення наукових досліджень, ознайомити студентів із методологією і методами дослідження, інформаційним забезпеченням науково-дослідної роботи, основними вимогами щодо оформлення наукових результатів, ввести елементи наукової творчості у професійно орієнтовані дисципліни, сформувати наукову культуру студентів.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Основи наукових досліджень» є: навчити майбутніх фахівців сфери туризму обґрунтовувати актуальність обраної теми дослідження, обирати оптимальні шляхи досягнення мети і розв’язання поставлених у роботі завдань, визначати об’єкт і предмет дослідження, аналізувати науково-методичну літературу, а також досвід роботи підприємств аграрного профілю, літературно і технічно оформлювати наукові результати, визначати їх практичну значущість і наукову новизну.

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати :

- теорію наукових досліджень, зокрема критерії науковості знань, види наукових досліджень;

- організаційну структуру науки;

- особливості організації науково-дослідницької діяльності студентів;

- структуру і логіку наукового дослідження;

- загальну методологію наукової творчості;

- методи пошуку і обробки наукової інформації;

- загальні вимоги щодо підготовки, оформлення і захисту курсових (дипломних) робіт;

- форми наукової комунікації.

вміти :

- володіти методами і технологіями організації науково-дослідницької діяльності;

- проводити теоретичні і прикладні дослідження у сфері туристичних організацій;

- оформлювати наукові результати згідно вимог Міністерства освіти і науки;

- переводити наукові знання у площину практичного використання.

Запропоновані модулі складаються з лекцій, семінарських (практичних) занять та самостійної роботи. Лекційні заняття передбачають передачу студентам знань, необхідних для формування культури наукових досліджень.

Знання, отримані студентами на лекціях, закріплюються у ході написання тез доповіді, наукової статті, курсових та дипломних робіт.

Самостійна робота студентів передбачає формування дослідницьких вмінь і навичок та їх оформлення у відповідні жанрові форми наукових праць.

У запропонованих модулях більшість годин відведено на самостійну індивідуальну роботу студентів, що важливо для розвитку раціонального творчого мислення, оптимальної організації наукової творчості.

 

Змістовий модуль І.

Теоретико-методологічні основи наукових досліджень

 

Тема 1. Ключові поняття науки та наукових досліджень

1. Предмет і завдання курсу. Наукові дослідження як вид творчої діяльності. Фундаментальні та прикладні наукові дослідження.

2.Основи наукознавства. Предмет, завдання і структура наукознавства.

3. Основні поняття науки: наукова ідея, гіпотеза, наукова теорія, поняття, термін. Класифікація наук. Результати наукових досліджень.

Тема 2. Організаційна структура науки. Науково-дослідницька

діяльність студентів.

1. Система науково-дослідницьких закладів України.

2. Організація і форми науково-дослідної роботи студентів; навчально-наукові семінари, НДР під час проходження виробничої практики, участь у наукових гуртках, конференціях студентського наукового товариства, конкурсах на кращу студентську роботу.

Тема 3. Основні етапи проведення наукових досліджень.

1. Загальна схема наукового дослідження. Вибір теми наукової роботи.

2. Визначення об’єкта і предмета дослідження. Методи дослідження.

3. Визначення кола проблем, що підлягають розв’язанню, їх систематизація.

Тема 4. Методологія та методи наукового дослідження.

1. Загальні проблеми методології наукового дослідження. Розмежування методології та методів дослідження.

2. Фундаментальні (філософські), загальнонаукові, конкретно наукові методологічні принципи.

Тема 5. Теоретичні методи наукового дослідження.

1. Два рівні наукового дослідження: емпіричний і теоретичний, їх основні методи.

2. Аналіз документальної інформації (аналіз статистичної інформації). Спостереження. Опитування (анкетування, тестування, інтерв’ю). Метод експертних оцінок. Експеримент. Метод імплікаційних шкал.

3. Формування вибіркової сукупності у дослідженнях. Вибірковий метод.

Стихійна, квотна, проста, механічна, гніздова вибірки. Методика обробки одержаної інформації.

Тема 6. Емпіричні методи наукового дослідження.

1. Емпіричний етап наукового дослідження: отримання та первісна обробка матеріалу, оцінка у взаємозв'язку, опис мовою науки, у межах якої ведеться дослідження.

2. Класифікація за різними критеріями та виявлення основної залежності між ними.

Тема 7. Категоріальний апарат наукового дослідження.

1. Концепція наукового дослідження як система взаємопов'язаних наукових положень.

2. Об'єкт наукового дослідження - сукупність зв’язків, відносин та якостей досліджуваного явища. або загальна сфера пошуку, що знаходиться в полі зору дослідника.

3. Предмет дослідження - аспект (ракурс) обраної проблематики, що підлягає безпосередньому вивченню, установлюючи межі наукового пошуку в об'єкті.

4. Мета та завдання дослідження.

5. Наукова проблема, гіпотеза та цінність гіпотези.

 

Змістовий модуль 2. Основні види наукових досліджень у вищій школі

 

Тема 1. Форми наукового викладу матеріалів дослідження.

1. Розмаїття видів викладу наукової інформації в залежності від цілі, завдань, змісту та упорядкування матеріалу.

2. Специфіка наукових публікацій. Основні характеристики: обсяг, зміст, стиль викладу матеріалу та логіка його побудови.

3. Монографія. Підручник. Навчальний посібник. Стаття. Тези. Доповідь. Повідомлення. Рецензія. Критичні статті.

Тема 2. Різновиди науково-економічних досліджень у вузі.

1. Основні характеристики, структура наукових робіт, що виконуються студентами впродовж навчання у вузі.

2. Курсові роботи з дисципліни «Організація туризму». Етапи написання курсової роботи, її структура, змістовне наповнення, методологія та джерелознавча база.

3. Дипломна робота, її структура, зміст. Міждисциплінарний зміст дипломних робіт: урахування культурологічних проблем дослідження.

Джерелознавча база дипломної роботи: бібліографія, архівні документи, матеріали періодики.

4. Магістерська робота. Особливості структури, наповненість змістовна. Відмінність магістерської роботи від попередніх студентських спроб наукового дослідження.

Тема 3. Структура та зміст етапів дослідницької роботи студента.

1. Окреслення проблематики та побудова плану-проспекту майбутнього дослідження.

2. Зміст наукового дослідження. Пошук наукової інформації та робота з джерелами. Підготовка рукопису науково-педагогічного дослідження, його оформлення та захист.

Тема 4. Етика науковця.

1. Етика як невід'ємна характеристика наукової діяльності. Поняття «посилання» на відомий текст. Цитування авторської думки.

2. Ерудиція дослідника та коректність роботи із науковими джерелами, Плагіат, його негативні наслідки.

3. Критика сутності роботи, високий рівень наукового аналізу, аргументованість оцінок та висновків.

4. Дискусія - фахове обговорення проблеми. Роль альтернативної думки в ході дискусії.

Тема 5. Інформаційне забезпечення науково-дослідної роботи.

1. Первинна і вторинна інформація. Методи доказу достовірності: аналітичні, експериментальні, підтвердження практикою.

2. Проблематика досліджень соціальних комунікацій. Принципи роботи з науковою літературою. Форми запису опрацьованого матеріалу (анотація, план, тези, конспект, цитування).

3. Ведення робочого щоденника наукового дослідження. Фіксування робочих гіпотез, уточнення предмету дослідження, напрямків збирання матеріалів із урахуванням наявної інформації.