Мета викладання дисципліни:

Вивчення психологічних аспектів процесів та структури інформаційної взаємодії людини і техніки, у тому числі й процесів прийому, переробки, збереження інформації людиною, ухвалення рішення і психічної регуляції керуючих дій, а також урахування взаємного впливу різних компонентів системи «людина-машина» під час її проектування, створення й експлуатації.

Освітні завдання дисципліни:

·    сформувати у студентів теоретичні знання про закономірності процесів інформаційної взаємодії людини і техніки з метою використання їх у практиці проектування, створення й експлуатації систем «людина- машина».

·    ознайомити студентів з особливостями роботи в сучасних умовах, а саме:

а) інтенсифікація психічної діяльності людини, тобто прискорення темпів і відповідно підвищення рівня напруженості психічної діяльності людини для досягнення більшої результативності;

б) опосередкованість діяльності, тобто заломлення психічних явищ та процесів через систему факторів, що виступають як своєрідні фільтри чи регулятори (наприклад, у діяльності оператора такими регуляторами виступають інформаційні і концептуальні моделі, оперативні образи керованих об’єктів і т.п.);

в) включеність у діяльність, що означає етап, входження людини в систему вимог, норм, прав, обов'язків і очікувань, які висуває до нього сфера його діяльності.

·    ознайомити з особливостями операторської діяльності її структурою, а також факторамии, що на неї впливають;

·    аналіз функцій людини в СЛМ, вивчення структури і класифікація діяльності оператора;

·    вивчення процесів переробки інформації людиною-оператором;

·    розробка принципів побудови робочих місць операторів;

·    вивчення впливу психологічних факторів на ефективність систем «людина-машина»;

·    розробка принципів і методів професійної підготовки операторів у СЛМ;

·    інженерно-психологічне проектування й оцінка систем «людина-машина»;

·    визначення економічного ефекту інженерно-психологічних розробок;

·    ознайомлення з діяльністю і завданнями практичного психолога у СЛМ.

 

Практичні завдання дисципліни:

· допомагати людині-оператору найбільш повно й ефективно реалізовувати себе в праці, знаходити задоволення від трудового процесу;

· вирішувати різноманітні завдання щодо удосконалення діяльності оператора на підставі вивчення закономірностей трудової діяльності, ролі психічних процесів та їх індивідуальних особливостей в реалізації трудових завдань;

· адаптувати людину до різноманітних компонентів діяльності (її засобів, змісту, умов й організації);

· застосовувати знання про закономірності процесів інформаційної взаємодії людини і техніки в практиці проектування, створення і експлуатації систем «людина-машина-середовище».